Călătoria noastră prin Emilia-Romagna continuă în tren spre Ferrara, unde vom lua la pas străzile urbei, şi vom încerca să ne lămurim cum a ajuns cel mai renascentist oraş din regiune să poarte titlul de capitala ciclismului în Italia.
Ferrara este cunoscută în Italia ca fiind oraşul cu cele mai multe biciclete şi asta pentru că avînd o populaţie totală de 133 de mii de persoane, în oraş sunt peste 130 de mii de biciclete, asta ar înseamna că pînă şi celor mai mici iubitori ai unui stil de viaţă sănătos le revine cîte un prieten pe două roţi.
Administraţia oraşului a reuşit să obţină ceea ce multe dintre oraşele lumii tot încearcă să facă, să popularizeze mersul pe bicicletă. În 1991 doar 30,7% din locuitorii din Ferrara utilizau bicicleta pentru a circula, cea ce nu este deloc puţin. În acelaşi timp în Copenhaga – cel mai prietenos oraş cînd vine vorba despre biciclete erau 30%, şi în Amsterdam 27.8%. Între timp în Ferrara s-a dezvoltat foarte mult infrastructura dedicată mersului pe bicicletă, au apărut sisteme de închirieri a lor, piste noi, parcări destinate, s-a ajuns pînă şi la micşorarea a unor impozite, astfel încît locutiorii să ajungă adevăraţi împătimiţi ai ciclismului. Astăzi 89,5% din populaţia oraşului merg pe bicicletă.
Eforturile orașului de a fi unul ecologic, verde, sunt vizibile în acţiunele întreprinse de oficialii din Ferrara prin încurajarea mersului cu bicicletă. În cadrul departamentului protecţiei mediului înconjurător a fost deschis chiar şi un „birou al bicicletelor” care se ocupă de promovarea acestui mijloc de transport. Toate proiectele primăriei sunt orientate pentru a face din oras un loc cît mai atractiv.
01 Aici toată lumea merge cu bicicleta. Mare şi mic, tînăr sau bătrîn, toţi merg cu bicicleta. La magazin, la studii, la plimbare şi în orice alt loc. Ecologic, comod şi rapid.
02 Da, cine nu e cu bicicleta merge pe jos, ştiţi voi proverbul cela, unde nu-i bicicletă, vai de picioare.
03 Un oraş prosper este acela unde oamenii bogaţi se plimbă mai mult cu bicicleta şi folosesc transportul public, deşi au in garaj maşini scumpe.
04 Pistă pentru biciclete, traversează spațiul din fața blocului. În Ferrara dacă o mașină este parcată pe bandă dedicată bicicliștilor, are capota ornamentată în cîteva minute, și nu prea ai cum să te plîngi la poliție 😀
05 Întregul centru istoric este astăzi o zonă pietonală în cea mai mare parte deschis celor ce merg pe jos şi bicicliştilor.
06 Piața Trento și Trieste, mărginită în stînga de o latură a catedralei Duomo di San Giorgio. Peste drum este amplasat muzeul eparhiei din Ferrara, care adăpostește o frumoasă colecție de lucrări de artă.
07 Așa arăta centrul orașului în 1773, și piața purta numele de Piazza di S. Crispino.
08 În imediata vecinătate se află Castelul Estense, construit de familia d’Este în 1385 care la acel timp erau cei mai influenți nobili din oraş. Tunul din imagine a fost turnat în Ferrara la atelierele lui Alfonso d’Este, pe atunci erau considerate cele mai puternice tunuri de calibru din lume.
09 Secolele de dominaţie a familiei D’Este a făcut din Ferrara o adevărată bijuterie. Astăzi puteam vedea castelul ca un exemplu viu al magnificului trecut al oraşului. Îniţial era conceput ca o fortăreaţă după care a fost împodobit cu turnuri, balcoane de marmură, fresce colorate, metereze şi poduri mobile.
10 Castelul este înconjurat de un canal de apă, familia D’Este nu se bucura de simpatia oamenilor, de accea edificiul a fost fortificat și pregătit pentru eventualele răscoale ale localnicilor.
11 În prezent este cel mai vizitat punct turistic din Ferrara.
12 Curtea interioară a castelului.
13 Înăuntru este amenajat un muzeu, noi l-am admirat doar din afară.
14 La fel ca Florenţa, Ferrara este un frumos oraş renanscentist, doar că cu mai puţină lume pe străzi şi fără cozi imense.
15 Că să vă faceţi o impresie, aş spune că seamănă cu Sankt Petersburgul. Multe edificii din capitala de nord a Rusiei au fost realizate de arhitecţi din Italia, au avut de unde baieţii să tragă cu ochiul.
16 Pe alocuri mai seamană cu Copenhaga, Bruxelles sau Amsterdam.
17 Şi tot aşa de viu şi colorat ca Burano din Veneţia.
18 Arhitectura tipică a oraşului şi întreaga structură urbanistică a fost bine conservată. În 1999 Ferrara a fost inclusă în patrimoniul universal de către UNESCO.
19 Te laşi prins de atmosfera locului şi nu te mai gândeşti la obiective turistice, pur şi simplu rătăceşti pe străzi. Un exemplu minunat de conservare a splendorii renascentiste.
20 Străzile din centrul istoric sunt pietruite în întregime.
21 Via delle Volte, una dintre cele mai interesante străzi din Ferrara, trece prin acest loc încă din secolul 8. Strada este faimoasă pentru arcurile suspendate ce leagă două clădiri, atunci cînd rîul Pad se revărsă boltele asigurau trecerea între case. Aici se simte foarte bine atmosfera medievală a oraşului, numai că acum nimeni nu aruncă gunoiul în capul trecătorilor.
22 Tîrg de carţi.
23 Cartier rezedenţial.
24 Placă memorabilă instalată pe pridvorul unei biserici.
25 În Ferrara sunt foarte multe lăcaşe de cult, din lipsă de fonduri unele din ele sunt transformate în magazine şi hoteluri. Este o practică absolut normală în occident, pe cînd la noi numărul lor din an în an creşte exponenţial.
25 Teritoriul din faţa bisercii transformat în parcare pentru maşini.
27 Palazzo Bonacossi, încă un edificiu construit de familia d’Este.
28 Ferrara lasă impresia unui oraş liniştit.
Dacă stați în Bologna, știți că Ferrara este o destinație perfectă de o zi sau poate chiar de un weekend. Un oraș plin de istorie, nesufocat încă de turiști, care trebuie străbătut la picior sau să fii în trend și să ei bicicleta. Un oraș inclus in patrimoniul cultural UNESCO în care se simte un aer medieval, cu niște străduțe înguste în care fuga după obiectivele turistice nu este în prim plan.
#DațiioșansăFerrarei și nu veți regreta!
Multumesc pentru generozitate!
ApreciazăApreciat de 1 persoană
Superbissim!
Aș zice, în completarea titlului că unde nu-i bicicletă, e vai și de… plămîni!
ApreciazăApreciat de 2 persoane
Imi place 🙂
ApreciazăApreciază
Interesant. M-am speriat de puzderia de biciclete in Amsterdam. Sincer nu stiu daca sunt pregatita de doua roti all over around. Totusi lumina din pozele tale m-a calmat. 🙂
ApreciazăApreciat de 3 persoane
In Ferrara sunt multe biciclete, dar nici chiar asa ca in Amsterdam 😀 Cind am venit pentru prima data in Olanda am avut un soc cultural, foarte multa lume pe pe doua roti. Care si mai de care, cineva cara ceva, altii la plimbare cu toata familia, cosuri din fata din spate, nu am mai vazut asa ceva in alta parte 🙂 Imi place tendinta din Europa, oamenii trec pe biciclete pentru ca e sanatos si ecologic, plus la asta mai faci si economii. La noi (in Republica Moldova) cu parere de rau nu se face nimic in directia asta. Si mentalitatea oamenilor e un pic stranie, multi considera, bicicleta ca fiind un mijloc de transport pentru cei ce nu isi pot permite automobil, da daca nu ai masina, inseamna ca esti ratat. Dar sper ca intr-o zi lucrurile se vor schimba si la noi spre bine.
ApreciazăApreciat de 2 persoane
Cam greu, dar cred ca se schimba mentalitatile 🙂 Cel putin asa sper.
ApreciazăApreciat de 2 persoane
Frumos!
ApreciazăApreciat de 1 persoană
Very nice shots!☺
ApreciazăApreciat de 1 persoană
Frumos și interesant. E foarte posibil ca printre cele 130 mii de biciclete din Ferrara să fie una veche precum a mea, ce are onorabila vârstă de 61 ani. Și despre care am scris în vremea când avatarul meu era o poză de-a ei… Dacă aveți răgaz, găsiți povestea ei aici:
https://asimetrii.wordpress.com/2016/06/20/povestea-unei-biciclete/
ApreciazăApreciat de 1 persoană
Multumesc, am citit cu placere! asta mi-a adus aminte de prima mea bicicleta si de timpurile cind nu erau (poate si erau cel putin eu nu am avut) calculatoare si nici telefoane mobile, in schimb pedalam toata ziua cu pustii din ograda 🙂
ApreciazăApreciat de 1 persoană
Cat de frumos ❤
ApreciazăApreciat de 1 persoană
A republicat asta pe Cronopedia.
ApreciazăApreciat de 1 persoană
Am fost în Ferrara in 2004, într-un octombrie-noiembrie. Am stat intr-un sat de langa, de fapt, și timp de 4 ore, 4 zile, 4 saptamani, ma plimbam pe strazi, asteptand sa iasa prietena mea de la muncă. Culmea, nu am fotografii de atunci, iar ceea ce ai scris aici, dar mai ales pozele au dat drumul amintirilor. Poate cu ajutorul acestui articol să-mi asez, candva, gandurile în cuvinte. Si da, bicicletele erau la loc de cinste, o mare de biciclete, mai ales cand orasul se punea in miscare.
Mulțumesc, scrii minunat. Poate într-o zi am sa-l vizitez cu sotul meu, atunci m-am bucurat prea putin de tot ce vedeam.
ApreciazăApreciat de 1 persoană
Multumesc pentru gindurile frumoase si imi pare bine ca postarea mea va trezit emotii cu un pic de nostalgie.
ApreciazăApreciat de 1 persoană
..da, a fost neașteptat. De fapt, mi-ai atras atenția apărând pe blogul vechi, ca urmăritor. Dacă dai click pe numele meu, din comentariu ești…in prezentul…meu, caci am trecut blogul pe domeniu. Astept și alte articole. Sarbatori fericite si cat mai multe calatorii!
ApreciazăApreciat de 1 persoană
Interesant blog! Multumesc!
ApreciazăApreciat de 1 persoană
Beautiful shots!
ApreciazăApreciat de 1 persoană
Foarte frumos
ApreciazăApreciat de 1 persoană
Pingback: Certosa di Ferrara « Un alt blog de călătorii
Pingback: Granada « Un alt blog de călătorii
Pingback: Verona « Un alt blog de călătorii
Foarte frumos! Mulțumesc!
ApreciazăApreciat de 1 persoană
Ferrara este superba. Un oras vechi cu cladiri colorate si o arhitectura minunata, plin de terase si strazi inguste.
ApreciazăApreciat de 1 persoană