Ferrara. Unde nu-i bicicletă, vai de picioare.

ferraraCălătoria noastră prin Emilia-Romagna continuă în tren spre Ferrara, unde vom lua la pas străzile urbei, şi vom încerca să ne lămurim cum a ajuns cel mai renascentist oraş din regiune să poarte titlul de capitala ciclismului în Italia.

Ferrara este cunoscută în Italia ca fiind oraşul cu cele mai multe biciclete şi asta pentru că avînd o populaţie totală de 133 de mii de persoane, în oraş sunt peste 130 de mii de biciclete, asta ar înseamna că pînă şi celor mai mici iubitori ai unui stil de viaţă sănătos le revine cîte un prieten pe două roţi.

Administraţia oraşului a reuşit să obţină ceea ce multe dintre oraşele lumii tot încearcă să facă, să popularizeze mersul pe bicicletă.  În 1991 doar 30,7% din locuitorii din Ferrara utilizau bicicleta pentru a circula, cea ce nu este deloc puţin. În acelaşi timp în Copenhaga – cel mai prietenos oraş cînd vine vorba despre biciclete erau 30%, şi în Amsterdam 27.8%.  Între timp în Ferrara s-a dezvoltat foarte mult infrastructura dedicată mersului pe bicicletă, au apărut sisteme de închirieri a lor, piste noi, parcări destinate, s-a ajuns pînă şi la micşorarea a unor impozite, astfel încît locutiorii să ajungă adevăraţi împătimiţi ai ciclismului. Astăzi 89,5% din populaţia oraşului merg pe bicicletă.

Eforturile orașului de a fi unul ecologic, verde, sunt vizibile în acţiunele întreprinse de oficialii din Ferrara prin încurajarea mersului cu bicicletă. În cadrul departamentului protecţiei mediului înconjurător a fost deschis chiar şi un „birou al bicicletelor”  care se ocupă de promovarea acestui mijloc de transport. Toate proiectele primăriei sunt orientate pentru a face din oras un loc cît mai atractiv.

01 Aici toată lumea merge cu bicicleta. Mare şi mic, tînăr sau bătrîn, toţi merg cu bicicleta. La magazin, la studii, la plimbare şi în orice alt loc. Ecologic, comod şi rapid.Ferrara este cunoscută în Italia ca fiind oraşul cu cele mai multe biciclete

02 Da, cine nu e cu bicicleta merge pe jos, ştiţi voi proverbul cela, unde nu-i bicicletă, vai de picioare.Ferrara este cunoscută în Italia ca fiind oraşul cu cele mai multe biciclete

03 Un oraş prosper este acela unde oamenii bogaţi se plimbă mai mult cu bicicleta şi folosesc transportul public, deşi au in garaj maşini scumpe.3_img_41034_img_4144

04 Pistă pentru biciclete, traversează spațiul din fața blocului. În Ferrara dacă o mașină este parcată pe bandă dedicată bicicliștilor, are capota ornamentată în cîteva minute, și nu prea ai cum să te plîngi la poliție 😀Ferrara este cunoscută în Italia ca fiind oraşul cu cele mai multe biciclete

05 Întregul centru istoric este astăzi o zonă pietonală în cea mai mare parte deschis celor ce merg pe jos şi bicicliştilor.Ferrara. Întregul centru istoric este astăzi o zonă pietonală în cea mai mare parte deschis celor ce merg pe jos şi bicicliştilor

06 Piața Trento și Trieste, mărginită în stînga  de o latură a catedralei Duomo di San Giorgio. Peste drum este amplasat muzeul eparhiei din Ferrara, care adăpostește o frumoasă colecție de lucrări de artă.Piazza Trento e Trieste. Călătoria noastră prin Emilia-Romagna continuă în tren spre Ferrara, unde vom lua la pas străzile urbei, şi vom încerca să ne lămurim cum a ajuns cel mai renascentist oraş din regiune să poarte titlul de capitala ciclismului în Italia.

07 Așa arăta centrul orașului în 1773, și piața purta numele de Piazza di S. Crispino.ferrara_cattedrale_san_giorgio_andrea_bolzoni

08 În imediata vecinătate se află Castelul Estense, construit de familia d’Este în 1385 care la acel timp erau cei mai influenți nobili din oraş. Tunul din imagine a fost turnat în Ferrara la atelierele lui Alfonso d’Este, pe atunci erau considerate cele mai puternice tunuri de calibru din lume.Castello Estense. Călătoria noastră prin Emilia-Romagna continuă în tren spre Ferrara, unde vom lua la pas străzile urbei, şi vom încerca să ne lămurim cum a ajuns cel mai renascentist oraş din regiune să poarte titlul de capitala ciclismului în Italia.

09 Secolele de dominaţie a familiei D’Este a făcut din Ferrara o adevărată bijuterie. Astăzi puteam vedea castelul ca un exemplu viu al magnificului trecut al oraşului. Îniţial era conceput ca o fortăreaţă după care a fost împodobit cu turnuri, balcoane de marmură, fresce colorate, metereze şi poduri mobile.9_img_4118

10 Castelul este înconjurat de un canal de apă, familia D’Este nu se bucura de simpatia oamenilor, de accea edificiul a fost fortificat și pregătit pentru eventualele răscoale ale localnicilor.10_img_4128

11 În prezent este cel mai vizitat punct turistic din Ferrara.11_img_4132

12 Curtea interioară a castelului.12_img_4129

13 Înăuntru este amenajat un muzeu, noi l-am admirat doar din afară.13_img_4130

14 La fel ca Florenţa, Ferrara este un frumos oraş renanscentist, doar că cu mai puţină lume pe străzi şi fără cozi imense.14_img_4113

15 Că să vă faceţi o impresie, aş spune că seamănă cu Sankt Petersburgul. Multe edificii din capitala de nord a Rusiei au fost realizate de arhitecţi din Italia, au avut de unde baieţii să tragă cu ochiul.Călătoria noastră prin Emilia-Romagna continuă în tren spre Ferrara, unde vom lua la pas străzile urbei, şi vom încerca să ne lămurim cum a ajuns cel mai renascentist oraş din regiune să poarte titlul de capitala ciclismului în Italia.

16 Pe alocuri mai seamană cu Copenhaga, Bruxelles sau Amsterdam.16_img_4179

17 Şi tot aşa de viu şi colorat ca Burano din Veneţia.17_img_4096

18 Arhitectura tipică a oraşului şi întreaga structură urbanistică a fost bine conservată. În 1999 Ferrara a fost inclusă în patrimoniul universal de către UNESCO. 18_img_4091

19 Te laşi prins de atmosfera locului şi nu te mai gândeşti la obiective turistice, pur şi simplu rătăceşti pe străzi. Un exemplu minunat de conservare a splendorii renascentiste.19_img_4093

20 Străzile din centrul istoric sunt pietruite în întregime.20_img_4097Călătoria noastră prin Emilia-Romagna continuă în tren spre Ferrara, unde vom lua la pas străzile urbei, şi vom încerca să ne lămurim cum a ajuns cel mai renascentist oraş din regiune să poarte titlul de capitala ciclismului în Italia.

21 Via delle Volte, una dintre cele mai interesante străzi din Ferrara, trece prin acest loc încă din secolul 8. Strada este faimoasă pentru arcurile suspendate ce leagă două clădiri, atunci cînd rîul Pad se revărsă boltele asigurau trecerea între case.  Aici se simte foarte bine atmosfera medievală a oraşului, numai că acum nimeni nu aruncă gunoiul în capul trecătorilor.21_img_4102

22 Tîrg de carţi.23_1_img_4111

23 Cartier rezedenţial.23_img_4088

24 Placă memorabilă instalată pe pridvorul unei biserici.24_img_4184

25 În Ferrara sunt foarte multe lăcaşe de cult, din lipsă de fonduri unele din ele sunt transformate în magazine şi hoteluri. Este o practică absolut normală în occident, pe cînd la noi numărul lor din an în an creşte exponenţial.25_img_4186

25 Teritoriul din faţa bisercii transformat în parcare pentru maşini.26_img_4187

27 Palazzo Bonacossi, încă un edificiu construit de familia d’Este.27_img_4189

28 Ferrara lasă impresia unui oraş liniştit.28_img_4192

Dacă stați în Bologna, știți că Ferrara este o destinație perfectă de o zi sau poate chiar de un weekend. Un oraș plin de istorie, nesufocat încă de turiști, care trebuie străbătut la picior sau să fii în trend și să ei bicicleta. Un oraș inclus in patrimoniul cultural UNESCO în care se simte un aer medieval, cu niște străduțe înguste în care fuga după obiectivele turistice nu este în prim plan.

#DațiioșansăFerrarei și nu veți regreta!


23 comments

  1. Interesant. M-am speriat de puzderia de biciclete in Amsterdam. Sincer nu stiu daca sunt pregatita de doua roti all over around. Totusi lumina din pozele tale m-a calmat. 🙂

    Apreciat de 3 persoane

    • In Ferrara sunt multe biciclete, dar nici chiar asa ca in Amsterdam 😀 Cind am venit pentru prima data in Olanda am avut un soc cultural, foarte multa lume pe pe doua roti. Care si mai de care, cineva cara ceva, altii la plimbare cu toata familia, cosuri din fata din spate, nu am mai vazut asa ceva in alta parte 🙂 Imi place tendinta din Europa, oamenii trec pe biciclete pentru ca e sanatos si ecologic, plus la asta mai faci si economii. La noi (in Republica Moldova) cu parere de rau nu se face nimic in directia asta. Si mentalitatea oamenilor e un pic stranie, multi considera, bicicleta ca fiind un mijloc de transport pentru cei ce nu isi pot permite automobil, da daca nu ai masina, inseamna ca esti ratat. Dar sper ca intr-o zi lucrurile se vor schimba si la noi spre bine.

      Apreciat de 2 persoane

    • Multumesc, am citit cu placere! asta mi-a adus aminte de prima mea bicicleta si de timpurile cind nu erau (poate si erau cel putin eu nu am avut) calculatoare si nici telefoane mobile, in schimb pedalam toata ziua cu pustii din ograda 🙂

      Apreciat de 1 persoană

  2. Am fost în Ferrara in 2004, într-un octombrie-noiembrie. Am stat intr-un sat de langa, de fapt, și timp de 4 ore, 4 zile, 4 saptamani, ma plimbam pe strazi, asteptand sa iasa prietena mea de la muncă. Culmea, nu am fotografii de atunci, iar ceea ce ai scris aici, dar mai ales pozele au dat drumul amintirilor. Poate cu ajutorul acestui articol să-mi asez, candva, gandurile în cuvinte. Si da, bicicletele erau la loc de cinste, o mare de biciclete, mai ales cand orasul se punea in miscare.

    Mulțumesc, scrii minunat. Poate într-o zi am sa-l vizitez cu sotul meu, atunci m-am bucurat prea putin de tot ce vedeam.

    Apreciat de 1 persoană

      • ..da, a fost neașteptat. De fapt, mi-ai atras atenția apărând pe blogul vechi, ca urmăritor. Dacă dai click pe numele meu, din comentariu ești…in prezentul…meu, caci am trecut blogul pe domeniu. Astept și alte articole. Sarbatori fericite si cat mai multe calatorii!

        Apreciat de 1 persoană

  3. Pingback: Certosa di Ferrara « Un alt blog de călătorii

  4. Pingback: Granada « Un alt blog de călătorii

  5. Pingback: Verona « Un alt blog de călătorii


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile cerute sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s