Shalom, Israel! Partea 3. Manuscriptele de la Qumran, Marea Moartă şi Lido – staţiunea uitată de timp.

Qumran, Marea Moartă şi Lido - staţiunea uitată de timp.Marea Moartă este unul dintre simbolurile Israelului și principalul său punct de atracție. De fapt, Marea Moartă este cel mai jos punct de pe pămînt și cel mai adînc lac hipersalin, care dintr-o simplă stațiune balneară s-a transformat într-un brand recunoscut internațional. Sarea și mineralele din Marea Moartă sunt folosite pentru a prepara diferite produse cosmetice și anual sute de mii de turiști vin în vacanță în căutare de sănătate și relaxare. Și noi, fiind în Israel, am dedicat o zi pentru a vedea marea și pentru a ne plimba puțin prin zonă.

Cea mai apropiată stațiune de Ierusalim de pe litoralul de nord al Mării Moarte este amplasată nu departe de kibuțul Kalya. Kibuț este un tip de comunitate rurală cooperatistă colectivă, ceva de genul colhozurilor și sovhozurilor din perioada sovietică, în care totul în cadrul cooperativei este proprietate colectivă. Restul plajelor deschise spre vizitare sunt situate pe litoralul de sud. Așa spre exemplu din Ierusalim  pînă în Ein Bokek sunt 120 km, pe cînd pînă în Kalya sunt doar 50 km.

Dacă ne uităm cu atenție la harta de mai sus, observăm că o mare parte a litoralului Mării Moarte trece prin teritoriul Autorităţii Palestiniene. În prezent teritoriul Palestinei este împărțit în trei zone: A, B și C. Zona A se află sub deplinul control civil și de securitate al Autorității Palestiniene și reprezintă 18 % din teritoriu. Zonele B și C sunt controlate de Israel. Litoralul Mării Moarte, alte puncte de interes turistic și majoritatea căilor de transport fac parte din zona C și sunt sub control deplin de securitate israelian.

Din Ierusalim, de la stația centrală, merg autobuzele 486 și 487 pînă în joncțiunea Kalya, de unde mergem în Qumran – un parc național, unde este amplasat un sit arheologic, după care mergem să vedem Marea Moartă. Cea ce ține de securitate, traseele liniilor de mai sus sunt operate de către israeleni și e destul de sigur să mergi cu ele plus la asta faci și economii. O excursie Marea Moartă + Qumran costă aproximativ 70 USD, pe cînd biletul la autobuz este 5 USD.

01 Intrarea în parc.01-qumran

02 Locul este cunoscut pentru manuscrisele care au fost descoperite aici și au rămas în istorie sub denumirea de „Manuscrisele de la Marea Moartă”.02-qumran

03 Fragmentele descoperite au o mare va­loa­re, deoarece ele reprezintă textul biblic care se folosea pe timpul lui Iisus. În prezent traducerile se fac după un text ebraic care a fost realizat 1000 de ani mai tîrziu. Comparînd textele, specialiștii au ajuns la concluzia că nu există nici o diferență dintre cel de la Qumran si cel de 1000 de ani. Textele originale scrise în  ebraică și aramaică sunt expuse în muzeul din Ierusalim.Fragmentele descoperite au o mare va­loa­re, deoarece ele reprezintă textul biblic care se folosea pe timpul Domnului Hristos. În prezent traducerile se fac după un text ebraic care a fost realizat 1000 de ani mai tîrziu. Comparînd textele, specialiștii au ajuns la concluzia că nu există nici o diferență dintre cintre cel de la Qumran si cel de 1000 de ani. Textele originale scrise în  ebraică și aramaică sunt expuse în muzeul din Ierusalim.

04 Peșterele unde au fost găsite manuscrisele.Peșterele unde au fost găsite manuscrisele.

05 Majoritatea peșterelor au fost descoperite de beduini care au făcut-o din interes pur financiar. Pe lîngă texte, sau mai găsit monede, vase din ceramică și alte obiecte de uz casnic.05-qumran

06 Pe teritoriul parcului este amplasat un sit arheologic unde cîndva au locuit esenienii, cei care au scris textele.Pe teritoriul parcului este amplasat un sit arheologic unde cîndva era amplasată comunitatea esenienilor.

07 Așezarea de la Qumran reprezintă o construcție compusă din mai multe camere, o sală unde se lua masa în comun și o baie folosită pentru spălări rituale.07-qumran

08 Ceea ce vedem astăzi este tot ce a rămas după ce situl a fost distrus de romani. Frumos oricum, atmosfera unei lumi antice se face simțită între ruini.08-qumran

09 Astăzi locul este un parc național în inima deșertului Iudeii.Astăzi locul este un parc național amplasat în deșertul Iudeii.

10 La intrare se află un complex de magazine în care se comercializează produse cosmetice din săruri extrase din Marea Moartă. Pe teritoriu mai este amplasat un muzeu multimedia unde este prezentată istoria găsirii manuscriselor și date din viața esenienilor.10-qumran

11 Peisajele parcă ar fi desprinse din filmul Oblivion.12-qumran

12 Sau de undeva de pe marte. Nu sunt așa talentat să pot descrie în cuvinte pămîntul cela roșcat, vălurit de ploile care au sculptat marginele canionului. Am închis ochii și am lăsat laboratorul minții să tipărească fiecare imagine.Sau de undeva de pe marte. Nu sunt așa talentat să pot descrie în cuvinte pămîntul cela roșcat, vălurit de ploile care au sculptat marginele canionului.

13 Vegetație de pustiu.14-qumran.jpg

În acea  zi am avut parte de un cer înnorat, partea buna e că nu a fost căldură mare și am explorat parcul în lung și în lat. Partea proastă e că se aștepta furtună, pe timp de ploaie unele trasee care urcă în munți sunt închise. Acum putem merge și la plaja.

Din parc pînă la litoral sunt aproximativ 8 km, ajungem la stație, eu întind mîna cu speranță că cineva va opri. Totuși nu aș vrea să merg două ore pe jos și încă pe autostradă, autobuzele circulă cu interval de o oră. Petrec tăcut cu privirea mașinele care am impresia că accelerează mai tare cînd ne văd că stăm cu zîmbet de plastic pe față. Îl rog pe Dima să stea în locul meu, Dima întinde mîna și prima mașina care trece oprește.

Trag cu ochiul la numerele de înmatriculare, sunt albe asta ar însemna că sunt palestiniene plus la asta au și litera P. Cele din Israel sunt de culoare galbenă, și toți cei care au trecut pînă acum aveau numere galbene și nimeni nu a oprit. Mă uit la Dima, el la mine, strîng din umeri, bine, urcăm.

Șoferul întreabă de unde suntem și unde mergem, îi spunem că din Moldova, el dă din cap că nu știe și ne mărturisește că a oprit așa cum a crezut că Dima e arab, Dima e chel și asta l-a făcut pe șofer să creadă că e arab. Coborîm la drumul care duce pe plajă, de aici mai avem cam 10-15 minute pe jos pînă la destinație.

14 În fapt, cazemata din beton armat de lîngă stația de autobuz reprezintă chintesența lucrurilor de aici.01-dead-sea

15 Nu departe de locul unde ne-a lăsat mașina, se află stațiunea Lido – un complex hotelier pe litoralul mării Moarte. Lido a fost primul hotel construit aici de către refugiații israeleni, și deschis turiștilor spre vizitare în 1932. Aici obișnuiau să se odihnească ofițerii britanici din Ierusalim și Jaffa, precum și alți demnitari înalți și viitori președinți al Israelului așa ca Ben Gurion, Ițhak Ben-Țvi, Levi Eșkol, care pe atunci erau activiști politici și luptători pentru independență. Aici Ben Gurion a aflat că Liga Națiunilor a adoptat o rezoluţie privind înfiinţarea unui stat evreu independent.02-dead-sea

16 Cîndva a fost mîndria proprietarilor, în prezent este un loc abandonat, desprins din filmele horror despre apocalipsă. Cînd a început primul război dintre Israel și lumea arabă, Transiordania a invadat Palestina și au alipit toata zona de vest a Iordanului, inclusiv și teritoriul pe care se află hotelul. Și cum nu le-a venit nimic mai bun în cap, noile autorități au transformat stațiunea într-o bază militară și au mai construit pe teritoriu niște cazarme.03-dead-sea

17 Porumbelul cu ramura de măslin în plisc este simbolul păcii. Pe clădiri pot fi observate urmele războiului din Israel.04-dead-sea

18 Mergem mai departe și ajungem la destinație. Hmmm, cortina nu se schimbă, parcă nu arată cu nimic mai bine decît pe unde am trecut pînă acum.Marea Moarta plaja biankini

19 La casă doamna ne spune că intrarea costă 90 NYS asta aproximativ 24 USD, îi zicem că vrem doar să vedem zona și poate să ne înmuiem puțin tălpile în apă. Bine, zice ea, atunci 50. Cumpărăm tichete și mergem înăuntru.marea moarta israel

20 Marea Moartă este situată la granița dintre Israel și Iordania și este una dintre cele mai spectaculoase locuri de pe Planetă.07-dead-sea

21 În ultimii ani nivelul mării continue să scadă cu o rată uimitoare, aproximativ 1.2  – 1.5 metri pe an, astfel Marea Moartă este în pericol să dispară. Fostul fund de lac este în prezent o plajă dezolantă și murdară. Malurile pe unele porțiuni s-au retras cu peste 100 de metri. Locul de unde am facut imaginea, cu mai bine de 10 ani în urmă era acoperit de ape.Marea Moartă este în pericol să dispară

22 Motivul pentru care Marea Moarta scade așa de repede este în mare parte din cauza diminuării debitului rîului Iordan. Atît Iordania cît și Israelul folosesc apa din rîu ca sursă de apă potabilă. Am scris în articolul precedent că Israelul se confruntă cu probleme serioase în ceea ce ține de aprovizionarea cu apă.Motivul pentru care Marea Moarta scade așa de repede este în mare parte din cauza diminuarii debitului rîului Iordan.

23 Asta este versiunea oficială, la care se mai adaugă și efectul încălzirii globale. Un alt motiv care este mult mai credibil este faptul că Marea Moartă se ex­plo­a­tea­ză pe scară largă în industria cosmetică și farmaceutică. Atît Israelul cît și Iordania încasează milioane de euro pe exportul de produse cosmetice bogate în sărurile extrase de aici.10-dead-sea

24 Situația alarmantă din zonă a adus la elaborarea unui plan de salvare a Mării Moarte, care prevede săparea unui canal pînă la Marea Roșie sau Marea Mediterană. Proiectele sunt foarte costisitoare și sunt estimate în cîteva zeci de miliarde de euro.11-dead-sea

25 Pînă în prezent aproximativ o treime din suprafata Mării Moarte a dispărut.12-dead-sea

26 Apa Mării Moarte conține diverse elemete chimice, peste 26 la număr, printre care clorura de magneziu, sodiu, potasiu, brom, iod și zinc.Apa Mării Moarte conține diverse elemete chimice, peste 26 la număr, printre care clorura de magneziu, sodiu, potasiu şi bromIMG_5358.jpg

27 Ca și apa, nămolul din mare are efecte benefice asupra pielii și a întregului organizm. Ședințele de împachetare permit tratarea diferitor iritații cutanate. Turiştii care vin se ung toată ziua cu nămol.Turiştii care vin se ung toată ziua cu nămol

28 Recunosc că nici eu n-am putut să mă abțin.15-dead-sea

29 Din cauza salinității mare, înotul se face practic imposibil, de accea mulți se lasă întinși pe spate și plutesc ca balenele.Din cauza salinității mare, înotul se face practic imposibil, de accea mulți se lasă întinși pe spate și plutesc ca balenele.

30 Pe malul celălalt se zărește Iordania.17-dead-sea

31 Am aflat mai tîrziu din discuția cu un salvamar că toate plajele în Israel sunt publice. Atunci nu mai înțeleg pentru ce am achitat taxa de intrare.Am aflat mai tîrziu din discuția cu un salvamar că toate plajele în Israel sunt publice. Atunci nu mai înțeleg pentru ce am achitat taxa de intrare.

32 Un element caracteristic Israelului este sîrma ghimpată. Dacă în Chișinău o poți vedea numai la amabasada SUA și a Rusiei, aici chiar și pe plajă stă întinsă sîrmă.sirma ghimpata marea moarta

33 Am venit, am văzut, ne-am scăldat. Acum mergem mai departe. Mai privim încă o dată la turiștii bălăcinduse în apă.Turiști bălăcinduse în apă.

34 Cămilă.Cămilă

35 În apropiere de plajă este amplasată o oază de palmieri. Autoritățile israelene investesc în înverzirea teritoriului pentru a schimba microclima ca în alte regiuni din țară, și a le face prielnice pentru viață.oază de palmieri

36 Așteptăm autobuzul spre Ierusalim și privim în zarea depărtată spre munții din Iordania.img_5461

Un comentariu

1. Bine închegat, reportajul tău a mai adăugat noi elemente la cunoştinţele mele despre acest ţinut magnific, cu cele mai vechi rădăcini de pe pământ. Mulţumesc mult. LA MULŢI ANI, binecuvântaţi!

Apreciat de 1 persoană

2. Faine impresii de călătorie, din locuri pline de istorie. Cât despre baia în Marea Moartă, cred că și acum aveți pielea sărată, toți cei care ați intrat în apă! 😀
    La mulți și un an cât mai frumos!

3. Impresionant articol. Fotografii frumoase. Detalii despre Marea Moartă pe care într-adevăr nu le cunoașteam și despre care cu siguranță nu eram să caut să mă informez.
    Mulțumesc pentru că ai împărtășit din călătoria în Israel momente frumoase și mai puțin frumoase…

Apreciat de 1 persoană

4. Acesta este încă un alt articol mare și informativ cu privire la Marea Moartă. Fotografiile si naratiune ne ajuta sa stii mai bine zona dumneavoastră. Așteptăm cu nerăbdare să citesc și să vadă mai mult.